Voor de meeste ondernemers blijft het zwoegen en zweten om nog de nodige bankfinanciering te vinden. Het is ondertussen wel algemeen geweten dat de banken de lat hoger leggen, maar bij tal van bedrijfsleiders leeft de overtuiging dat er in feite geen echte bereidheid meer is om nog (extra) kredieten te verschaffen.
Vanuit de financiële sector krijgen we signalen dat er nog steeds veel kredieten worden verschaft. Het kredietvolume zou zelfs nog stijgen, afhankelijk van welke statistieken men hanteert natuurlijk... De dagdagelijkse realiteit op kredietvlak getuigt evenwel van een zekere terughoudendheid bij de banken. Al zijn er grote verschillen tussen de banken onderling. In een omgeving waar omzet en marges onder druk staan, klanten moeilijker en trager betalen en bovendien leveranciers sneller op de bal spelen is er uiteraard ook druk op de kredietlijnen. En net dan komen banken met het antwoord dat de klanten maar sneller dienen te betalen en/of dat het gebruik van de werkmiddelen intern dient te worden verbeterd. Wat de bankiers niet openlijk zeggen is dat ze niet meer de "sluitpost" willen zijn van de financiering voor een bedrijf. Anders gezegd, alle elementen die middelen genereren en opslorpen dienen eerst op peil te staan. Als u omwille van commerciële overwegingen extra betalingsuitstel wil geven aan uw klanten maar u zit aan het plafond van uw kredietopname zal de bank in principe niet geneigd zijn dit plafond te gaan verhogen. Meer algemeen wil de bank een professionele ondernemer als kredietnemer. Tot enkele jaren geleden was kredietverlening vooral gebaseerd op het verleden. Er is nu een extra component: de toekomst. Vertaald naar financiële of bancaire taal: prognoses en een plan. Voor ondernemers die met een duidelijke visie de bank kunnen overtuigen en dat cijfermatig kunnen onderbouwen zal de bank wel bereid blijven om de nodige financiering te verschaffen, ook al zal dit minder vlot verlopen dat vroeger. Al blijft volgende formule meer dan ooit van kracht: R= C x K x P Waarbij: R= Resultaat C= Cijfers ( de ratio's, of de puur cijfermatige analyse) K= Kwaliteit ( het business model op zich, met hierin een belangrijke rol voor het management zelf) P= Persoon ( de contactpersoon, met zijn kennis en motivatie om het dossier intern te "verkopen") Als een van de componenten (bijna) gelijk is aan 0 zal het resultaat dat ook zijn. Maar het omgekeerd geldt natuurlijk ook en dus is het een kwestie om de diverse componenten te verhogen en hiermee het resultaat te verbeteren.
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
Archief
Juli 2019
|