In het vorig artikel was de insteek dat het financieel advies van boekhouders en accountants voor bedrijven die afhankelijk zijn van financiering met een korrel zout dient te worden genomen. In vele gevallen is het heel fiscaal gedreven en gaat het voorbij aan andere factoren die in een bepaalde situatie belangrijker kunnen zijn.
Maar zelfs met een ruimer en globaler financieel advies heeft een onderneming nog geen volwaardig bedrijfsadvies. Finance is een zeer belangrijk aspect van het bedrijfsgebeuren, maar het is niet allesbepalend. Veel belangrijker zijn sales en marketing omdat hier een rechtstreeks verband is met de (toekomstige) omzet. Finance enerzijds, en sales en marketing anderzijds, zijn net in vele bedrijven aparte werelden. Om vanuit finance naar een meer globaal bedrijfsadvies te gaan is een goede aansluiting naar sales en marketing cruciaal. Omgekeerd dienen de marketeers en de verkopers ook rekening te houden met de financiële werkelijkheid en aandachtspunten. Een marketingplan uitwerken zonder zicht op de marges is vanuit die optiek niet altijd aangewezen. Er dient een focus te zijn op (potentiële) marge omdat hier net de cash wordt mee gegeneerd die van vitaal belang is. Een financieel plan uitwerken zonder rekening te houden met trends in de markt, de groeikansen qua omzet en de commerciële slagkracht is evenzeer te eenzijdig. Kortom, financieel advies is belangrijk maar niet zaligmakend. Hoe kan het dan anders én beter?
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
Archief
Juli 2019
|