Bij een matchbox denk ik vooral aan de autootjes waar ik als kind mee speelde. Zoals deze Ferrari…😊
theMatchBox als naam voor je bedrijf kiezen roept onlosmakelijk de associatie op naar speelgoed uit vervlogen tijden. Heel gedurfd wordt het als deze naam verwijst naar een heel andere business: het matchen van vraag en aanbod. In het geval van Joeri Mesens en Leen Van Acker, de oprichters van theMatchBox (www.thematchbox.be), naar de matching van vraag en aanbod van jobs waarbij de CV’s enerzijds en vacatures anderzijds op een automatische manier worden afgestemd op mekaar. Of in hun eigen woorden: “In Matching-as-a-Service engine (MaaS) uses Language Analyzers, NLP and machine learning to give a competitive edge to recruiters, headhunters, temp or outsourcing agencies.” Toegegeven, het maakt mij persoonlijk weinig wijzer, maar mensen uit de sector bevestigen dat MaaS een essentiële toepassing is voor hen. Het komt er op neer dat documenten worden ingelezen en dat via een algoritme naar overeenkomsten wordt gezocht. Een werkzoekende die zijn CV doorstuurt wordt automatisch gelinkt aan de openstaande vacatures. Gestart vanuit een idee, met veel expertise en toewijding, zit men nu in de fase van de commercialisatie. Met Jan Govaerts als nieuwe partner aan boord zijn de eerste klanten aan boord gekomen, en in sneltreinvaart worden andere spelers in HR en daarbuiten binnengerijfd. Een schitterend businesscase, en alhoewel niet innovatief als idee op zich, want er zijn al andere spelers, toch is het door de gehanteerde werkwijze kwalitatief heel hoogstaand . theMatchbox haalt een matchingscore van gemiddeld 80% en laat de concurrenten zoals Actonomy, Radix en Textkernel ver achter zich. Zoals een Ferrari. Achter de schermen was het financieel gedeelte een uitdaging. De totale ontwikkelingstijd voor de software was meer dan 2 jaar. Klanten van het eerste uur zorgden wel voor een marktvalidatie, omzet, maar hiermee financier je nog geen groei. Een bijkomende uitdaging: hoe leg je aan 2 high-level IT’ers de financiële basics uit, geef je hen de nodige inzichten maar vooral hoe kunnen ze betere keuzes maken. Als externe adviseur kan je nooit zelf de strategische keuzes gaan maken voor je klant, maar wel de input geven om vervolgens keuzes te maken. De aanpak was om op een heel heldere en bevattelijke manier de financials in kaart te brengen en een template uit te werken om de verdere groei te kunnen opvolgen. Het dashboard in een Ferrari is trouwens ook anders dan in de meeste wagens, strakker en meer compact, maar wel informatief…😊
0 Reacties
|
Archief
Juli 2019
|