Menu
  Fintelligence, meer inzicht in cijfers voor meer marge! (site in opbouw)
  • Financiële intelligentie
  • Concreet
  • Financieel plan
  • Blog
  • Workshop
  • Contact
  • Boek
  • Financiële intelligentie
  • Concreet
  • Financieel plan
  • Blog
  • Workshop
  • Contact
  • Boek

5 essentiële vuistregels om uw bankier te overtuigen

26/4/2016

1 Reactie

 
Hoe kan je als ondernemer je financiering veilig stellen en er bovendien voor zorgen dat de bank ook op termijn aan je zijde blijft en je de nodige extra middelen blijft verschaffen.
 
In essentie heeft de bank enkel oog voor de terugbetaling van de door haar verstrekte kredieten. Hierbij maakt ze een dubbele afweging:
  1. De terugbetaling van de kredieten dient te gebeuren door de middelen die de kredietnemer genereert in de toekomst uit zijn ondernemingsactiviteiten: de terugbetaalcapaciteit.
  2. In het slechtste geval kan de kredietnemer niet meer aan zijn verplichtingen voldoen en is de bank op andere elementen aangewezen voor haar terugbetaling: de waarborgen.
 
In de optiek van de banken zullen de waarborgen dus geen element zijn in de krediettoekenning om de eenvoudige reden dat hiermee op zich geen kredieten kunnen worden terugbetaald. Toch zullen waarborgen een belangrijke rol spelen omdat de bank ook de denkoefening maakt hoe ze kan worden terugbetaald indien de kredietnemer dat niet meer kan doen uit zijn normale activiteiten. In  gewone mensentaal: in geval van faillissement zijn het enkel de waarborgen die nog belangrijk zijn.
 
Een goede voorbereiding 
Neem het heft zelf in handen en leg uw lot niet in handen van uw bankier. Neem de nodige tijd voor een goede voorbereiding en stap pas dan naar uw bank. Er is maar één kans om een eerste indruk te maken. En die eerste indruk is enorm belangrijk.  Verwacht ook niet dat uw contactpersoon zelf het dossier zal gaan samenstellen.
 
Volledigheid en juistheid 
De bank wil een zo volledig mogelijk beeld van uw bedrijf. In de regel kunnen niet alle elementen positief zijn en dat is ook niet erg. Belangrijk is dat de negatieve elementen niet al te zwaar gaan doorwegen en dat er oplossingen kunnen worden voor uitgewerkt. Maar vertel dus wel alles. Informatie achterhouden kan heel zuur opbreken.
 
Het is evident dat de aangeleverde informatie ook juist dient te zijn. Als er geen zekerheid is bij bepaalde informatie dient u duidelijk te vermelden dat dit onder voorbehoud is.
 
Vertrouwen en respect 
In elke relatie zijn dit belangrijke normen en waarden, maar in een bancaire situatie hebben ze nog een extra dimensie. Het vertrouwen is de belangrijkste steunpilaar in een kredietrelatie. Vermijd elementen en gedrag die dit naar de bank toe zouden kunnen ondermijnen.
  
Overtuiging en enthousiasme
Het doorslaggevend element blijft nog steeds de gedrevenheid van de ondernemer. Het geloof in de eigen zaak en het enthousiasme hierbij verhogen de slaagkansen bij uw kredietaanvraag spectaculair.
 
Toon hierbij zin voor realisme en geef blijk van een heel goede kennis van de markt en de diverse spelers. Anders gezegd: toon aan om vraag en aanbod kennen en de evoluties op dit vlak.
 
Focus op de toekomst
Ook al zal de bank een analyse maken van de cijfers uit het verleden, nog meer belangrijk zijn de cijfers van de toekomst: de prognose. Werk hier met een aantal scenario’s, zeker ook een (heel) ongunstig. Cruciaal hierin zijn de gehanteerde hypothesen. Laat dit niet over aan boekhouders en/of accountants, maar werk dit samen uit of betrek specialisten erbij.
 


1 Reactie
    Recente blogs en artikels

    Archief

    Juli 2019
    April 2019
    September 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    September 2017
    Augustus 2016
    Juli 2016
    April 2016
    Februari 2016
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    November 2013
    Oktober 2013
    September 2013
    Augustus 2013
    Juni 2012

    RSS-feed