De voorbije weken en maanden kreeg ik vaak de vraag van ondernemers hoe ze met hun bankier dienen om te gaan in een moeilijke situatie. De meest typische situatie is natuurlijk een gebrek een liquiditeiten.
De klassieke vragen zijn dan steeds: "Vertel ik dat wel aan mijn bank?" en "Als ik de bank informeer wat vertel ik ze dan precies?". Hoe ga je hier best mee om? Alvorens met de bank te gaan praten is het belangrijk om te weten of je een goed zicht hebt op de (onderliggende) problemen en op een mogelijke oplossing? De bank denkt en handelt maar vanuit één enkel oogpunt en dat is de zekerheid te hebben dat haar kredieten worden terugbetaald. Als er toenemende onzekerheid is wil de bank dat natuurlijk graag weten. Omdat ze mee wil zoeken naar een oplossing. Ook al heeft de bank finaal andere belangen dan de kredietnemer toch zal de bank graag alle scenario's die een herstel kunnen bewerkstelligen mee willen overlopen. De vuistregel is dus om ook in een vroeg stadium met de bank te gaan praten. Maar hou hierbij rekening met volgende elementen: 1. Is er een duidelijk zicht op de oorzaak van de problemen? 2. Wat zijn de mogelijke oplossingen? 3. Breng een helder en transparant verhaal. 4. Geef aan wat je van de bank concreet verwacht. 5. Optimaliseer eerst intern. Het is alleszins volledig uit den boze om: 1. De bank niet of te laat te informeren. 2. Onvoorbereid naar de bank te stappen en/of enkel een kredietverhoging te vragen. 3. De oorzaken van de problemen enkel bij externe factoren te gaan zoeken. 4. Niets te doen en hopen dat de problemen zichzelf wel zullen oplossen.
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
Archief
Juli 2019
|