Een vraag die ondernemers zich vaak stellen is welke concrete financiële cijfers nu het meest relevant zijn. Voor financiële mensen is dit een frustrerende vraag omdat er geen eenduidig antwoord is. Gelukkig kan je zonder financiële expertise ook inzicht en houvast krijgen. Maar eerst even iets over de wetmatigheden.
Wet 1: Niet alles wat belangrijk is kan worden vertaald in (financiële) cijfers. Eigenlijk is dit dé grote ontnuchtering. Zelfs met een gedegen en heel professionele reporting zijn er altijd elementen die nergens terug te vinden zijn in de cijfers. Het gevolg hiervan is dat de financiële werkelijkheid niet de ganse werkelijkheid omvat. M.a.w. de cijfers zeggen niet alles. Wet 2: Cijfers liegen niet Ook al vertellen de cijfers niet het hele verhaal, ze geven wel informatie die uiterst zinvol is. Wat we in de cijfers bijvoorbeeld wel heel duidelijk kunnen zien zijn de middelen die in de onderneming zitten en of deze middelen op korte termijn voldoende zijn om niet in de problemen te komen. Wet 3: Wees kritisch De wereld van financiële rapportering is niet transparant. Sterker nog, veel ondernemers begrijpen de extra verklaringen en toelichtingen niet die vanuit deze hoek komen. Beperk de gewenste toelichting hier strikt tot de achtergrond bij de cijfers en wees kritisch voor de (mogelijke) adviezen. Financiële mensen kunnen je wel zeggen wat je niet mag doen, maar kunnen niet zeggen wat je net wel anders of beter moet dat doen. Er moet een verschil zijn en blijven tussen financieel en strategisch advies. De strategie stippel je als ondernemer zelf uit, wel rekening houdende met de financiële mogelijkheden en beperkingen. Wet 4: Cash is king! Laat je niets wijsmaken. Alles draait om cash. Maar cash valt niet zomaar uit de lucht. Kort door de bocht is cash het resultaat van een weloverwogen mix van volume én marge. Enkel volume draaien zonder marge is vragen om problemen, en met een hoge marge zonder volume schiet je ook niets op. Wet 5: Middelen zijn schaars. De quote van Mark Twain dat “banken je een paraplu geven als de zon schijnt en hem terugnemen als het regent” is onzin. De middelen die je van derden nodig hebt zijn geen paraplu, en dienen niet om je bescherming te geven. Je kan enkel aanspraak maken op (extra) middelen als het voor de investeerders duidelijk is dat je er zinnige dingen mee doet.
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
Archief
Juli 2019
|